Et nettsted med e-handel (elektronisk handel) er som nettsteder flest, bare med den vesentlige forskjell at man realiserer en trygg og stabil «handlekurvsløsning». Vesentlige egenskaper ved en slik løsning er:
En lykkelig handel
Når man finner det man er på jakt etter
Nettbutikker oppnår størst mulig suksess når kunders oppfatning av nettbutikkens varespekter stemmer best mulig overens med hva butikken selv ønsker å være kjent for. Det er viktig å balansere mellom en rikest og riktigst mulig informasjon om produkter og tjenester uten at man blir for omstendelig og vanskelig tilgjengelig.
Betalingsløsninger
Kunden i førersetet
To ulike forhold vil alltid måtte veies opp mot hverandre: at nettbutikken får betalt for sine leveranser og at kunden får de varene det betales for. Kredittkorthåndtering er i dag heldigvis blitt både enklere og rimeligere for begge parter. Rimeligere kredittkorthåndtering gjør det enklere for butikken å implementere dette. Dermed sikrer man betaling for varen. Samtidig gir dette også kunden en beskyttelse gjennom at feilaktig fakturering kan tas opp gjennom kortutsteder.
Vinn/vinn eller forsvinn
Varehandelens standarddilemma
Får du fortalt dine potensielle kunder om at du finnes? Får du fortalt dem om ditt vareutvalg? Får du overbevist dem om at du er den rette leverandør utfra samtlige kriterier, dvs. ikke bare på bakgrunn av pris? Nettbutikken skal også gi en solid presentasjon av virksomheten og ikke bare de varer som selges.[/icon_box] [/one_third_last]