Det er med webdesign som med alle andre aktiviteter: det bør ikke overlates til de som ikke vet hva de holder på med. Mange kaller seg webdesignere men har ulike tolkninger av ordet:

[list type=»small-arrow-left»] [li]lage noe som er pent(?) å se på[/li] [li]lage noe som kunden liker[/li] [li]lage noe etter en oppskrift de har lært seg[/li] [/list] Listen kunne vært uendelig. Alle har ulike begrunnelser for hvorfor de valgte nettopp det uttrykket på websidene de nettopp har produsert. En av de største ulykkene innen webdesign er pek-og-klikk-verktøyene og den altfor store utbredelsen av disse. Noen av disse lover at dersom du bruker produktet skal du kunne bli webdesigner i løpet av minutter. Dette minner litt om introduksjonen av hammondorgel i de tusen hjem sånn ca. 1980. Alle som skaffet seg slikt trodde de skulle bli verdensberømte musikere. Eller få verdensberømte musikerbarn. Resultatet ble som oftest en-fingersversjoner av «Glade jul».

Den som leter etter tips angående webdesign finner fort drøssevis av lister med «10 bud for webdesign». Det aller meste av dette kan ignoreres. Her er noe av det Mediaverkstedet mener er viktig:

1Lag nettsteder for menneskelige lesere. Nettstedets kunder/lesere må oppleve at de finner det de er på jakt etter. Tilrettelegging for søkemaskiner kommer etterpå ved realisering av nettstedet i form av kode.
2Ikke bruk effekter for effekters skyld. Eller for å vise at du som webdesigner behersker enkelte effekter. Effektene velger du når du vet hva nettstedets eier skal fortelle.
3Konsentrér deg om innholdet som understøtter virksomheten til nettstedets eier. Og gi dette innholdet en best mulig synlighet. Ikke gjem hovedbudskapene bort fra leseren. Den leser som må lete lenge etter det han forventer å finne på nettstedet blir lett en litt misfornøyd kunde av nettstedets eier.[/one_third_last]
4Hold ventetiden nede. At folk er vant til å vente hos legen betyr ikke at de liker å vente på at nettstedet skal lastes ned. Ventetiden er som et ekstra incitament for at leseren skal velge en av konkurrentene til nettstedets eiere.
5Vær konsistent. Ikke flytt rundt på navigering og informasjonelementer avhengig av hvor på nettstedet man befinner seg. Har leseren først blitt vant med et mønster så skal man ikke forvirre denne ved å introdusere andre handlingsmønster i hytt og pine.
6Et nettsted er ikke en trykksak levert på skjerm.[/one_third_last]
7Se til at nettstedet fungerer i alle nyere versjoner av de mest utbredte nettleserne. Det er lov å utelate støtte for gamle versjoner (som f.eks. utgamle IE 6). Innen webdesign finnes nesten ingen større dødssynd enn at man varsler leserne om dette: «nettstedet vises best i Internet Explorer».
8Det skader ikke om man tar slike ting som typografi, fargebruk og struktur litt seriøst. Det betyr ikke at man skal vise frem flest mulig fonter (skriftsnitt), flest mulig farger og/eller flest mulig bokser og skillelinjer. Et nettsted er ikke et juletre med tilfeldig sammenrasket glitter og stas.
9Det skader ikke å gi leserne mulighet til å gi respons. Men uredigerte kommentarer fra anonyme kilder er ikke nødvendigvis den hjelpen nettstedets eier behøver for å bringe sin virksomhet videre. Og det er slett ikke nødvendig å legge opp til brukerinteraksjon som ikke nettstedets eier har tid til å følge opp. Det er ikke slik at alle må ha Facebooksider, Twitterkontoer osv. Det finnes så utrolig mange måter å realisere kommunikasjon på.[/one_third_last]
10Finnes det en plan for oppdatering av innholdet på nettstedet? Og er det lagt til rette for enklest mulig å kunne oppdatere innhold? Eller skal nettstedet forbli en statisk plakat? Hjelp nettstedseieren frem til løsninger som fungerer og la ikke design legge altfor store føringer som gjør innholdsoppdatering vanskelig og tidkrevende.
11Unngå så langt som mulig at nettstedets eier fremstår som sidrumpa og treg. Lag gjerne et nettsted som er noenlunde moderne og følger moderne, men vedtatte standarder. Kjennere kan tidfeste nettstedsdesign og det er ikke morsomt om det nettstedet du leverer i dag ser ut som om det ble produsert i 1998.
12Illustrasjoner og «krydder» skal forsterke beskrivelsen av virksomheten til nettstedets eier. Det lages altfor mange nettsteder med byråbilder som er tatt med bare fordi «de er søte». Ikke fordi bildene forteller noen om virksomheten bak nettstedet. Og det finnes titusener som forsøker å formidle at de er til å stole på vha. en variant av «the Microsoft handshake».[/one_third_last]